Wtorek, 16 kwietnia 2024r. | Imieniny: Kseni, Cecylii, Bernardety
Pokaż menu

Zakończenie projektu Erasmus w SP im. M. Konopnickiej w Jamkach-Korzonku

06 października, 2021
Zakończenie projektu Erasmus w SP im. M. Konopnickiej w Jamkach-Korzonku

 

Wraz z końcem sierpnia 2021 r. w SP im. M. Konopnickiej w Jamkach-Korzonku zakończył się projekt Erasmus pt. „Wiem, skąd jestem”. Udział w tym projekcie był dla wszystkich uczniów i nauczycieli wspaniałą przygodą, niezapomnianym czasem pełnym nowych doświadczeń, doskonalenia różnych umiejętności i kompetencji, zdobywania wiedzy, poznawania krajów i ludzi.

Nasza szkoła koordynowała pracę całej grupy partnerskiej, w skład której wchodziły szkoły z Chorwacji, Węgier, Włoch, Grecji i Hiszpanii. Chcemy podkreślić, że mieliśmy wspaniałych partnerów! Współpraca z nimi układała się bardzo dobrze od samego początku, dzięki czemu mogliśmy sprawnie realizować zadania i cele naszego projektu, a wspólne spotkania w krajach partnerskich były czasem owocnej współpracy podczas realizacji zadań, wspólnych wycieczek, spotkań, posiłków, a wszystko to w atmosferze radości i przyjaźni.

Tematem przewodnim projektu było dziedzictwo kulturowe. Poprzez działania, które zostały zrealizowane w ramach projektu, chcieliśmy uświadomić uczniom, jak ważne w życiu każdego człowieka jest dziedzictwo kulturowe, które stanowi istotny aspekt w rozwoju społecznym i ekonomicznym każdego kraju. Udział w projekcie dał nam szansę poznawania własnego dziedzictwa kulturowego oraz dzielenia się nim z naszymi szkołami partnerskimi, ale też  poznania kultur i tradycji innych krajów. Jesteśmy przekonani, że przyczyniło się to do umocnienia wśród uczniów postaw otwartości, tolerancji oraz szacunku wobec innych kultur i ludzi. Poprzez szereg działań, które zrealizowaliśmy podczas trwania projektu, podkreślaliśmy znaczenie polskiego i europejskiego dziedzictwa kulturowego, rozwijaliśmy kreatywność i przedsiębiorczość uczniów, a także ich kompetencje językowe oraz TIK.

Projekt rozpoczął się 1 września 2018 i miał trwać 2 lata. Współpraca ze szkołami partnerskimi przebiegała sprawnie, realizowaliśmy zadania i organizowaliśmy zaplanowane wyjazdy do krajów partnerskich. Aż nadszedł marzec 2020 roku i covid, który pokrzyżował nasze plany i utrudnił zrealizowanie dwóch wyjazdów.

Pandemia zmieniła życie ludzi w wielu dziedzinach życia. Utrudniła bardzo pracę i naukę w szkołach, a także realizację projektów Erasmus. Całe szczęście znaleźliśmy wyjście z tej sytuacji – postanowiliśmy wraz z partnerami przedłużyć projekt o rok, bo wierzyliśmy, że sytuacja na tyle się poprawi, że będziemy mogli zrealizować dwa ostatnie wyjazdy. I warto było przedłużyć projekt, bo był to dodatkowy rok ciekawej współpracy ze szkołami partnerskimi i co najważniejsze udało się nam zrealizować dwa ostatnie wyjazdy. Chociaż do końca roku szkolnego nie byliśmy pewni, że to się uda, dlatego postanowiliśmy, że zorganizujemy mobilności wirtualne. Taka forma mobilności była dla nas zupełną nowością, ale przekonaliśmy się, że jest to bardzo ciekawy sposób realizacji zadań projektowych. Mobilności wirtualne we Włoszech i w Polsce były niezwykle ciekawym i cennym doświadczeniem dla wszystkich szkół partnerskich. Przeprowadziliśmy szereg spotkań, warsztatów i aktywności online, które pozwoliły nam na dokończenie realizacji zadań i celów projektowych. Były też czasem pełnym pozytywnych emocji i radości z wspólnych spotkań i działań.

Decyzję o zrealizowaniu mobilności fizycznych (czyli prawdziwych, a nie wirtualnych wizyt) podjęliśmy już pod sam koniec roku szkolnego 2020/21, gdy złagodzono obostrzenia związane z pandemią covid i okazało się, że możemy bezpiecznie podróżować do krajów partnerskich.

W lipcu grupa uczniów wraz z 2 nauczycielkami pojechała na Sycylię, gdzie mieści się szkoła partnerska z Włoch i gdzie spotkaliśmy się z naszymi partnerami (niestety zabrakło szkół z Hiszpanii i Grecji, które ze względu na wewnętrzne obostrzenia i przepisy nie mogły wziąć udziału w wyjeździe). Przeżyliśmy 4 wspaniałe dni, podczas których spotykaliśmy się z uczniami i nauczycielami ze szkół partnerskich, braliśmy wspólnie udział w zajęciach, warsztatach i wycieczkach. I chociaż ten pobyt różnił się od tych sprzed pandemii, to był to intensywnie i owocnie spędzony czas, pełen niezapomnianych chwil, które na zawsze pozostaną w naszej pamięci.

W sierpniu przyszedł czas na ostatnią wizytę – w Polsce. Aby jak najlepiej przyjąć naszych Erasmusowych partnerów wielu nauczycieli naszej szkoły włączyło się w przygotowania. Został opracowany program czterodniowej wizyty, w ramach której odbyły się: zajęcia integracyjne w naszej szkole, warsztaty artystyczne, wyjście do Parku Korzonek, wycieczka do Ojcowa i Wieliczki, warsztaty artystyczne w Osikowej Dolinie, wizyta i warsztaty w Muzeum Archeologicznym w Częstochowie, zwiedzanie Jasnej Góry i Częstochowy, wycieczka do Krakowa.

Należy również podkreślić rolę rodziców, którzy bardzo aktywnie brali udział w przygotowaniach tej wizyty, a potem udzielali się podczas pobytu gości. Wszyscy byli pod wrażeniem pysznego poczęstunku, który naszym partnerom zaserwowali rodzice w pierwszy dzień, podczas pobytu w szkole. Nasi goście mogli spróbować typowo polskich dań przygotowanych przez rodziców, między innymi żurku, bigosu, pierogów czy sałatki jarzynowej i chleba ze smalcem.

Ważnym akcentem tej wizyty była oficjalna, a zarazem pożegnalna kolacja, która miała miejsce w świetlicy GCKiS w Korzonku. Panie z Koła Gospodyń przygotowały pyszne domowe, polskie dania, a po posiłku naszych gości czekała niespodzianka – występ naszej lokalnej Orkiestry Dętej.

Wśród gości, oprócz uczniów i nauczycieli ze szkół partnerskich, pani dyrektor, uczniów i nauczycieli z naszej szkoły, byli przedstawiciele Rady Rodziców i przedstawiciele samorządu Gminy Konopiska wraz z Panią wicewójt Iwoną Lisek. Na koniec zostały wręczone upominki. Nasi goście zostali hojnie obdarowani, bo otrzymali prezenty zarówno od rodziców naszych uczniów, którzy brali udział w wyjazdach, jak od Pani wicewójt, która wręczyła upominki od Gminy. Dziękujemy!

Podczas kolacji został wyświetlony film podsumowujący nasz projekt. Oglądaliśmy go z radością i wzruszeniem, wspominając wspaniałe chwile, które przeżyliśmy podczas trzech lat współpracy w ramach naszego wspaniałego projektu Erasmus+ „Wiem, skąd jestem”.  

Koordynator projektu Magdalena Kotowska




Gmina Konopiska
Miejscowość Konopiska zawdzięcza swoją nazwę konopii, którą uprawiali mieszkańcy okolicy. W skład gminy wchodzą następujące sołectwa: Konopiska (siedziba urzędu gminy), Aleksandria I, Aleksandria Druga, Hutki, Jamki, Kopalnia, Leśniaki, Łaziec, Rększowice, Walaszczyki, Wąsosz, Wygoda, Korzonek, Kowale.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Redakcja oraz właściciel serwisu PowiatCzestochowski.pl nie ponosi żadnej odpowiedzialności za wypowiedzi i komentarze publikowane przez użytkowników oraz zastrzega sobie możliwość usunięcia lub edycji komentarzy zawierających treści znieważające lub powszechnie uważane za obelżywe. W momencie dodawania komentarza zapamiętywane zostają adres email oraz adres IP komentującego użytkownika (informacje te nie będa publikowane i wyświetlane).