Bon energetyczny
Jednorazowe świadczenie przysługujące:
- osobie w gospodarstwie domowym jednoosobowym, w którym wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu za 2023 rok nie przekracza kwoty 2 500,00 zł;
- osobie w gospodarstwie domowym wieloosobowym, w którym wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu za 2023 rok nie przekracza kwoty 1 700,00 zł na osobę.
Zasada tzw. „złotówka za złotówkę”:
W przypadku gdy wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu za 2023 rok przekracza kwotę 2500,00 zł lub 1700,00 zł na osobę, bon energetyczny przysługuje w wysokości różnicy między kwotą bonu energetycznego, a kwotą o którą został przekroczony przeciętny miesięczny dochód za 2023 rok na osobę. W przypadku gdy wysokość bonu energetycznego jest niższa niż 20 zł, bon ten nie przysługuje.
Wysokość bonu energetycznego za okres od 1 lipca 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. wynosi jednorazowo:
300,00 zł dla gospodarstwa domowego jednoosobowego;
400,00 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 3 osób;
500,00 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 4 do 5 osób;
600,00 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z co najmniej 6 osób.
W przypadku gdy główne źródło ogrzewania gospodarstwa domowego jest zasilane energią elektryczną i jest wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków, bon energetyczny przyznaje się w wysokości:
600,00 zł dla gospodarstwa domowego jednoosobowego;
800,00 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 3 osób;
1000,00 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 4 do 5 osób;
1200,00 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z co najmniej 6 osób.
Termin składania wniosku:
Wnioski o wypłatę bonu energetycznego można składać tylko od 1 sierpnia 2024 r. do 30 września 2024 r.
Wnioski o wypłatę bonu energetycznego złożone po dniu 30 września 2024 r. pozostawia się bez rozpoznania.
Wniosek o wypłatę bonu energetycznego rozpatruje się w terminie 60 dni od dnia jego prawidłowego złożenia.
Przyznanie bonu energetycznego nie wymaga wydania decyzji administracyjnej. Decyzja administracyjna wydawana jest w przypadku odmowy przyznania bonu energetycznego, korekty lub odmowy korekty wysokości przyznanego bonu energetycznego, uchylenia lub zmiany prawa do tego bonu oraz rozstrzygnięcia w sprawie zwrotu bonu energetycznego przyznanego albo pobranego nienależnie lub w nieprawidłowo ustalonej wysokości.
Organ przesyła wnioskodawcy informację o przyznaniu bonu energetycznego na wskazany we wniosku adres poczty elektronicznej. W przypadku gdy wnioskodawca nie wskazał adresu poczty elektronicznej we wniosku o wypłatę bonu energetycznego, organ przyjmujący wniosek informuje go o możliwości odebrania informacji o przyznaniu bonu energetycznego.
Sposób złożenia wniosku o wypłatę bonu energetycznego:
- za pomocą środków komunikacji elektronicznej: aplikacja mObywatel, Platforma ePUAP
- osobiście w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Mykanowie
- za pośrednictwem operatora pocztowego
W przypadku złożenia wniosku o wypłatę bonu energetycznego za pomocą środków komunikacji elektronicznej wniosek ten opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
Wersja papierowa jest dostępna w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Mykanowie ul. Samorządowa 1