Składanie wniosku o wydanie dowodu osobistego
osobiście lub drogą elektroniczną.
I. Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych;
- Ustawa z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel;
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 5 października 2021 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu;
- Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 15 października 2021 r. w sprawie prowadzenia Rejestru Dowodów Osobistych;
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 29 września 2021 r. w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego.
II. Wymagane wnioski:
- Obecnie nie ma już potrzeby wypełniania formularza. Urzędnik wypełni wniosek na podstawie Twoich danych z rejestru PESEL, a podpis złożysz na urządzeniu do cyfrowego składania podpisu.
III. Wymagane załączniki do wniosku:
- W przypadku osobistego składania wniosku -1 biometryczna fotografia, wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku.
W przypadku elektronicznego składania wniosku - załącza się plik zawierający biometryczną fotografię o rozdzielczości co najmniej 492×633 piksele i wielkości nieprzekraczającej 2,5 MB, tak aby fotografia zachowywała proporcje odpowiadające fotografii o wymiarach 35×45 mm, wykonaną nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku.
Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku, może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami – wówczas załącza się orzeczenie o niepełnosprawności. Osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania, może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny – wówczas załącza się zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w RP.
W przypadku elektronicznego składania wniosku, jeżeli zdjęcie osoby przedstawia ją w okularach z ciemnymi szkłami lub osobę w nakryciu głowy należy przesłać zeskanowane orzeczenia lub zaświadczenia, (oryginał orzeczenia lub zaświadczenia składa się przy odbiorze).
Fotografia osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego, której stan zdrowia nie pozwala na spełnienie ww. wymogów, a także fotografia dziecka do 5 roku życia, może przedstawiać osobę z zamkniętymi oczami, innym niż naturalny wyrazem twarzy lub z otwartymi ustami.
- Na żądanie organu - poświadczenie obywatelstwa polskiego lub inny dokument potwierdzający posiadanie polskiego obywatelstwa, jeżeli dane zawarte
w dokumentach budzą wątpliwość co do obywatelstwa osoby.
- Wniosek o wydanie dowodu osobistego oraz załączniki muszą być opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem osobistym albo podpisem zaufanym.
UWAGA: wniosku nie można wysłać zwykłam mailem, tylko poprzez stronę www.obywatel.gov.pl
Osoby powyżej 12 roku życia, po wysłaniu wniosku online, w ciągu 30 dni muszą zgłosić się do urzędu, do którego wniosek został wysłany, w celu złożenia odcisków palców i podpisu.
Jeżeli wniosek nie zostanie uzupełniony w ciągu 30 dni, pozostanie bez rozpatrzenia.
IV. Wymagane dokumenty do wglądu:
- dowód osobisty,
- w przypadku składania wniosku dla osób ubezwłasnowolnionych - zaświadczenie o ustanowieniu kuratora lub opiekuna prawnego,
- w przypadku składania wniosku dla osób, które nie posiadają ważnego dowodu osobistego - aktualny paszport polski – jeżeli został wydany, a jeżeli paszport nie został wydany – inny dokument ze zdjęciem.
V. Opłaty:
- brak
VI. Termin załatwienia sprawy:
- do miesiąca
VII. Jednostka odpowiedzialna:
- Referat Spraw Społeczno - Obywatelskich
VIII. Miejsce załatwienia sprawy:
- ul. Wolności 2, pok. 38
tel.: 34 274 116 w. 3
e-mail: poczesna@poczesna.pl
IX. Godziny pracy:
- poniedziałek, środa, czwartek: 700 – 1500
wtorek: 800 - 1700 - piątek: 700 - 1400
X. Tryb odwoławczy:
- Tryb odwoławczy występuje jedynie w przypadku wydania decyzji o odmowie wydania dowodu osobistego. Odwołanie do Wojewody Śląskiego za pośrednictwem Wójta Gminy Poczesna w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.
XI. Uwagi:
- Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się w organie dowolnej gminy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
- Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się osobiście w siedzibie urzędu, lub w formie dokumentu elektronicznego z wyjątkiem:
- osoby małoletniej, której do ukończenia 18 roku życia zostało więcej niż 30 dni, w imieniu której wniosek składa jeden z rodziców lub opiekun prawny. Dla dzieci do 12 roku życia, możliwe jest złożenie wniosku w postaci elektronicznej;
- osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie pozostającej pod władzą rodzicielską, w imieniu której wniosek składa jeden z rodziców;
- osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie niepozostającej pod władzą rodzicielską, w imieniu której wniosek składa opiekun prawny;
- osoby ubezwłasnowolnionej częściowo, w imieniu której wniosek składa kurator;
- wymagane jest stawiennictwo osób małoletnich powyżej 5 roku życia oraz osób ubezwłasnowolnionych. - Dowód osobisty odbiera się osobiście w siedzibie organu gminy, w którym został złożony wniosek.
- Dowód osobisty osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych odbiera rodzic albo opiekun, a dowód osobisty osoby posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych odbiera osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego, rodzic albo kurator. Dowód osobisty może również odebrać rodzic, który nie składał wniosku o wydanie dowodu osobistego.
- Odbiór dowodu wydanego osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych albo posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych wymaga obecności tej osoby, z wyjątkiem osoby, która:
- nie ukończyła 5 roku życia;
- ukończyła 5. rok życia i nie ukończyła 12. roku życia, jeżeli osoba ta była obecna przy składaniu wniosku w siedzibie organu gminy.
MOBILNE PUNKTY WNIOSKOWANIA O DOWÓD OSOBISTY
- Informujemy, iż ustawa z dnia 14 kwietnia 2021 r. o zmianie ustawy o dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw wprowadziła zmiany w zakresie przyjmowania wniosków o wydanie dowodu osobistego od osób, które z powodu choroby lub niepełnosprawności nie są wstanie osobiście stawić się w urzędzie.
Od 7 listopada 2021 r. właściwym do przyjęcia wniosku w miejscu pobytu takiej osoby będzie Urząd Miasta Częstochowa, mający siedzibę przy ul. Jerzego Waszyngtona 5.
- Preferowanym sposobem zgłoszenia potrzeby przyjazdu, aby urzędnik przyjął wniosek o wydanie dowodu osobistego w miejscu pobytu osoby chorej lub niepełnosprawnej, jest zgłoszenie telefoniczne pod numerem 34 370 77 61/ lub końcówki 62/ 63/ 64/ 65 od poniedziałku do piątku w godzinach od 08:00 do 15:00.
Wnioskodawca (lub w jej imieniu osoba, która jej pomaga) powinna podać swoje podstawowe dane (imię, nazwisko, numer PESEL), dane adresowe i kontaktowe (adres miejsca, w którym ta osoba przebywa i w które ma się udać urzędnik, numer telefonu kontaktowego) oraz wskazać ogólnie okoliczności uzasadniające przyjazd. Po otrzymaniu informacji pracownik Urzędu Miasta Częstochowa uzgodni termin przyjęcia wniosku.
zam. an