Sobota, 14 czerwca 2025r. | Imieniny: Bazylego, Elwiry, Michala
Pokaż menu

Podsumowanie trzyletniego procesu scalania gruntów w gminie Przyrów

Podsumowanie trzyletniego procesu scalania gruntów w gminie Przyrów

Podsumowanie trzyletniego procesu scalania gruntów w gminie Przyrów

14 maja 2025 r. w Przyrowie odbyło się uroczyste
spotkanie podsumowujące zakończenie trzyletniego procesu scalania gruntów w
ramach operacji pn. „Scalenie gruntów –
obiekt Stanisławów i Zarębice”
, realizowanej w ramach Programu Rozwoju
Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020.

W ramach inwestycji wykonano kompleksowe prace
geodezyjne, renowację systemu melioracyjnego oraz przebudowę przepustów.
Szczególnie ważnym i wymiernym efektem była budowa nowoczesnych dróg
dojazdowych do gruntów rolnych, co znacząco poprawiło dostępność terenów
uprawnych i warunki pracy rolników.

Scalenie
gruntów to jedno z najważniejszych działań infrastrukturalnych, jakie możemy
realizować na terenach wiejskich. Dzięki tej inwestycji rolnicy z gminy Przyrów
zyskali lepszy dostęp do swoich pól, a układ działek stał się bardziej
funkcjonalny. To nie tylko poprawa warunków gospodarowania, ale też realna
wartość dodana dla całej społeczności lokalnej
 – powiedział Krzysztof Smela, Starosta Częstochowski.

Miasto i Gmina Przyrów, której obszar ma w
przeważającej mierze charakter rolniczy, odniosła istotne korzyści z realizacji
tego zadania. Prace scaleniowe przyczyniły się do:


  • zwiększenia
    powierzchni działek,


  • zmniejszenia
    ich liczby,


  • likwidacji
    tzw. „szachownicy” gruntów,


  • poprawy
    kształtu działek i dostępności komunikacyjnej terenów rolnych.



Zyskaliśmy
uporządkowany układ przestrzenny, który w sposób wymierny przełoży się na efektywność
gospodarowania oraz dalszy rozwój naszej gminy. Dzięki scaleniu rolnicy mogą
korzystać z terenów lepiej przystosowanych do współczesnych potrzeb

podkreśliła
Anna Agnieszka
Kowalska-Fert, Burmistrz Miasta i Gminy Przyrów
.

W oficjalnym spotkaniu podsumowującym inwestycję
udział wzięli m.in.:


  • Anna Dziewior – Członek Zarządu Powiatu Częstochowskiego,


  • Małgorzata Kuk – Naczelnik Wydziału Gospodarowania
    Nieruchomościami Skarbu Państwa,


  • Joanna Drobina – Główny Specjalista w tym samym wydziale,


  • Patrycja Witkowska – Naczelnik Wydziału
    Inwestycji i Funduszy Zewnętrznych,


  • Konrad Kokoszka – Dyrektor Zamiejscowego Biura Urzędu
    Marszałkowskiego w Częstochowie,


  • Adam Banasiak – Dyrektor Częstochowskiego Biura Geodezji i
    Terenów Rolnych,


  • Andrzej Opoń – Kierownik CBGiTR w Częstochowie,


  • Piotr Kosela – Członek Zarządu Regionalnego Funduszu
    Gospodarczego,


  • Robert Deska – Kierownik Referatu Rolnictwa, Ochrony
    Środowiska i Gospodarki Gruntami,


  • Przedstawiciele
    Rady Miejskiej, sołtysi miejscowości objętych scaleniem oraz liczni
    reprezentanci Rady Scalenia.



Zadanie zostało zrealizowane w ramach poddziałania
„Wsparcie na inwestycje związane z rozwojem, modernizacją i dostosowywaniem
rolnictwa i leśnictwa” przy wsparciu środków Europejskiego Funduszu Rolnego na
rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Całkowita wartość operacji wyniosła ponad 16
mln zł.

 

 





Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Redakcja oraz właściciel serwisu PowiatCzestochowski.pl nie ponosi żadnej odpowiedzialności za wypowiedzi i komentarze publikowane przez użytkowników oraz zastrzega sobie możliwość usunięcia lub edycji komentarzy zawierających treści znieważające lub powszechnie uważane za obelżywe. W momencie dodawania komentarza zapamiętywane zostają adres email oraz adres IP komentującego użytkownika (informacje te nie będa publikowane i wyświetlane).