Podsumowanie trzyletniego procesu scalania gruntów w gminie Przyrów

Podsumowanie trzyletniego procesu scalania gruntów w gminie Przyrów
14 maja 2025 r. w Przyrowie odbyło się uroczyste
spotkanie podsumowujące zakończenie trzyletniego procesu scalania gruntów w
ramach operacji pn. „Scalenie gruntów –
obiekt Stanisławów i Zarębice”, realizowanej w ramach Programu Rozwoju
Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020.
W ramach inwestycji wykonano kompleksowe prace
geodezyjne, renowację systemu melioracyjnego oraz przebudowę przepustów.
Szczególnie ważnym i wymiernym efektem była budowa nowoczesnych dróg
dojazdowych do gruntów rolnych, co znacząco poprawiło dostępność terenów
uprawnych i warunki pracy rolników.
— Scalenie
gruntów to jedno z najważniejszych działań infrastrukturalnych, jakie możemy
realizować na terenach wiejskich. Dzięki tej inwestycji rolnicy z gminy Przyrów
zyskali lepszy dostęp do swoich pól, a układ działek stał się bardziej
funkcjonalny. To nie tylko poprawa warunków gospodarowania, ale też realna
wartość dodana dla całej społeczności lokalnej – powiedział Krzysztof Smela, Starosta Częstochowski.
Miasto i Gmina Przyrów, której obszar ma w
przeważającej mierze charakter rolniczy, odniosła istotne korzyści z realizacji
tego zadania. Prace scaleniowe przyczyniły się do:
- zwiększenia
powierzchni działek, - zmniejszenia
ich liczby, - likwidacji
tzw. „szachownicy” gruntów, - poprawy
kształtu działek i dostępności komunikacyjnej terenów rolnych.
— Zyskaliśmy
uporządkowany układ przestrzenny, który w sposób wymierny przełoży się na efektywność
gospodarowania oraz dalszy rozwój naszej gminy. Dzięki scaleniu rolnicy mogą
korzystać z terenów lepiej przystosowanych do współczesnych potrzeb –
podkreśliła Anna Agnieszka
Kowalska-Fert, Burmistrz Miasta i Gminy Przyrów.
W oficjalnym spotkaniu podsumowującym inwestycję
udział wzięli m.in.:
- Anna Dziewior – Członek Zarządu Powiatu Częstochowskiego,
- Małgorzata Kuk – Naczelnik Wydziału Gospodarowania
Nieruchomościami Skarbu Państwa, - Joanna Drobina – Główny Specjalista w tym samym wydziale,
- Patrycja Witkowska – Naczelnik Wydziału
Inwestycji i Funduszy Zewnętrznych, - Konrad Kokoszka – Dyrektor Zamiejscowego Biura Urzędu
Marszałkowskiego w Częstochowie, - Adam Banasiak – Dyrektor Częstochowskiego Biura Geodezji i
Terenów Rolnych, - Andrzej Opoń – Kierownik CBGiTR w Częstochowie,
- Piotr Kosela – Członek Zarządu Regionalnego Funduszu
Gospodarczego, - Robert Deska – Kierownik Referatu Rolnictwa, Ochrony
Środowiska i Gospodarki Gruntami, - Przedstawiciele
Rady Miejskiej, sołtysi miejscowości objętych scaleniem oraz liczni
reprezentanci Rady Scalenia.
Zadanie zostało zrealizowane w ramach poddziałania
„Wsparcie na inwestycje związane z rozwojem, modernizacją i dostosowywaniem
rolnictwa i leśnictwa” przy wsparciu środków Europejskiego Funduszu Rolnego na
rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Całkowita wartość operacji wyniosła ponad 16
mln zł.